Cestování s příručním zavazadlem přitvrzuje

15.10.2013 14:34 - kategorie:

Není tomu tak dlouho, co Wizzair přitvrdil ve své politice jednoho příručního zavazadla na palubu letadla a u další letecké společnosti Ryanair se začaly objevovat protesty proti této politice.
Poměrně dlouho platilo, že kufr o rozměrech 55x40x20 a maximální váze 10 kg prošel u každé společnosti, Wizzair ovšem přišel s novinkou. Po testování na trasách mezi Polskem a Anglií zavedl snížený limit pro tato zavazadla na 42x32x25 cm, což už představuje poměrně malý batůžek.

Na veřejnost se dostal rovněž případ, kdy Ryanair nechal vyvést z letadla ženu, která nebyla schopna do svého zavazadla vměstnat knihu a svitek papíru. U této zprávy je však potřeba brát všechny informace s nadhledem, protože se vyskytují především v bulvárních plátcích jako senzace a tak to nemusí být zas až tak úplně pravda. Video z vyvedení ženy z letadla naleznete zde:

Jak to ale ve skutečnosti s kuframa funguje? Je opravdu nutné dodržet rozměry i váhu, nebo je lepší riskovat a případně si připlatit? S jedním a tím samým kufrem jsme testovali klece, které slouží společnostem ke změření Vašich zavazadel. Zavazadlo mělo rozměry 45x35x20, ale bylo poměrně napěchované. Právě oněch 20cm na šířku je tím největším problémem všech kufrů. Zatímco do klece Ryanairu kufr vplul téměř bez problémů, u EasyJetu jsme museli kufr poněkud postrčit. Wizzair klec ačkoliv není oproti ostatním natolik úzká byla největší oříšek a to především díky tomu, že kufr se vkládá na ležato a zde může být s kolečky opravdu problém.

Poměrně úsměvně může vypadat řešení jednoho Brita, který prochází přes kontrolu Ryanairu se zavazadlem, které rozloží do podoby kabátu a po této úpravě bez problému prochází kontrolou.

Rozměry jsou základním kamenem úrazů všech zavazadel, které jsou kotnrolovány pro vstup na palubu. Pokud si však myslíte, že do klece to vždcky narvete, můžete být nemile překvapeni ať už přístupem letištního personálu, který Vám vysvětli, že zavazadlo musí do klece vplout nebo použitím krabic namísto klecí, které musí na zavazadlo spadnout.

Bez povšimnutí však nezůstává ani hmotnost. Některé klece především u Ryanairu jsou napojeny také na váhu a byli jsme svědky například v Miláně Bergamu, kde přebaloval každý druhý pasažér do té doby, dokud váha neukázala alespoň 10,9 kg.

Pravidla aerolinek jsou však jasně dána a proto jen stěží uspěje některý ze stěžovatelů, jak je tomu například v případě paní vyvedené z letadla. Alternativou je samozřejmě nákup odbaveného zavazadla, který vyjde přibližně na 15 € v závislosti na sezónnosti nebo délce letu. Zmizí však zásadní výhoda cestování na lehko a to poměrně rychlé odbavení po přistání letadla, kde není nutné čekat na zdlouhavé doručení zavazadla, které může trvat ve špičkových měsících třeba i hodinu.

Rada na závěr je jasná. Pokud cestujete na pár dní někde po Evropě cestujte na lehko, vyhnete se případným nesrovnalostem na letišti a nebudete s sebou vozit hromady oblečení a dalších věcí, které stejně nepotřebujete. V zahraničí obvykle stejně nakoupíte všechny základní potřeby za ceny které jsou srovnatelné, někdy dokonce výrazně nižní než u nás.