V květnu 2014 zaznamenala česká železniční doprava novinku. Po letech modernizací vagónů pro rychlíkové spoje České dráhy nakoupily jednotky Railjet, které získaly díky nevyužité opci Rakouských drah.
Vlaky jsou prozatím nasazovány na zkušebním provozu IC 572 Brněnský drak, my jsme možnosti se tímto vlakem svést využili a připravili pro Vás jednu z prvních recenzí.
V 8:10 čekáme na vlakovém nádraží v Pardubicích na příjezd jednotky. Před naším vlakem má jet ještě Regiojet v 8:14, na tabuli nakonec skočí jako první náš IC a za pár minutek se přiřítí do stanice řídící vůz jednotky.
Zatímco v ostrém provozu, kdy budou jednotky nasazovány na rameno Praha – Brno – Vídeň – Graz, budou jezdit v režimu 3 tříd, ve zkušebním provozu jsou nasazeny jako 2 třídy. Lístek máme do první třídy, která se nachází v prvním vagónu s řídícím vozem.
Na první pohled je jasné, že se jedná o něco jiného, než hnědé, lety zkoušené koženky. První třída (budoucí first a business) je tvořena polohovatelnými černými koženými sedačkami doplněnými červenými podhlavníky a švy. V přední části se nachází několik křesel nejluxusnější třídy. Ve vagonu se nacházejí 2 obrazovky, které informují o stanicích a rychlostí jízdy. Nad každým sedadlem je individuální LED osvětlení. Před každým sedadlem se nachází odpadkový koš, zásuvka je umístěna na pravé straně sedačky.
Na rozdíl od jednotek Flirt, se kterými jezdí Leo Expres se po rozjezdu nekoná žádné hrcání nebo drnkání, vlak jede plynule, bez větších vibrací a tiše. Po rozjedu přichází vlakový personál, který rozdává vodu a noviny v ceně jízdenky. Hlášení probíhá naživo, následující stanice je hlášena automaticky rozhlasem.
Bohužel vozy ještě nejsou vybaveny WiFi připojením, což se dá ale v testovacím provozu očekávat. Při jejich plném nasazení od prosince se samozřejmě s WiFi počítá.
Mezi prvním a druhým vozem se nachází stanoviště strojvedoucího označené jako Infopoint.
Toalety jsou samozřejmě vakuové, čísté a prozatím je vidět, že nepodstoupili zásadnějšího opotřebení. Trochu všechny zaskočí, že do dveří na toaletě se musí zatlačit místo otevření pomocí kliky.
Bistrovůz se nachází za další sekcí první třídy. Je tvořen barem a jídelními stolky s červenými sedačkami. Vypadá opravdu dobře.
Druhá třída má velkoprostorové uspořádání. Jelikož se jedná o vozy klasické stavby je v ní dostatek místa i při umístění 4 sedaček v jedné řadě. Jak tomu je obvyklé u jiných vozů ČD, některé sedačky jsou po směru, jiné proti, některé se stolečkem. Odlišností od ostatních vozů je také umístění přepážek pro rozměrná zavazadla.
V souhrnu se dá říct, že vlak je bez větších chybiček, uvidíme, jakou zvolí ČD cenovou strategii při nasazení na vlaky směr Rakousko a jak se prakticky i nový produkt Railjetu chytne.